Statut Lubuskiego Towarzystwa Gitarowego
Rozdział I
Postanowienia Ogólne
§ 1
Tworzy się stowarzyszenie o nazwie LUBUSKIE TOWARZYSTWO GITAROWE nazywane dalej Stowarzyszeniem.
§ 2
Terenem działalności Stowarzyszenia jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 3
Siedzibą Stowarzyszenia jest miasto Zielona Góra.
§ 4
Stowarzyszenie może posługiwać się polską i angielską wersją nazwy [LUBUSKIE GUITAR SOCIETY], może posiadać legitymację, odznakę, znak firmowy oraz posługiwać się pieczęcią zawierającą nazwę Stowarzyszenia.
§ 5
Stowarzyszenie może być członkiem krajowych i zagranicznych organizacji o celach zbieżnych z celami statutowymi Stowarzyszenia.
Rozdział II
Cele Stowarzyszenia i sposoby ich realizacji
§ 6
Celem Stowarzyszenia jest szeroko pojęte propagowanie muzyki, ze szczególnym uwzględnieniem muzyki gitarowej, promowanie osiągnięć polskich artystów, w tym muzyków związanych z Ziemią Lubuską oraz upowszechnianie kultury muzycznej.
§ 7
Swoje cele Stowarzyszenie realizuje poprzez:
- organizowanie muzycznych przedsięwzięć kulturalnych i naukowych, koncertów, konkursów, wykładów, szkoleń, kursów mistrzowskich i audycji muzycznych;
- organizowanie krajowych i międzynarodowych festiwali gitarowych;
- fundowanie nagród i stypendiów;
- wspieranie finansowe publikacji i wydawnictw związanych z gitarą oraz prowadzenie własnej działalności wydawniczej;
- prowadzenie działalności dydaktyczno-pedagogicznej w zakresie edukacji gitarowej;
- gromadzenie i upowszechnianie materiałów związanych z gitarą;
- współpracę z artystami lutnikami, producentami i importerami instrumentów muzycznych;
- organizowanie kolonii i obozów muzycznych dla dzieci i młodzieży;
- promowanie i wdrażanie mechanizmów kulturotwórczych w środowiskach zagrożonych brakiem dostępu do kultury;
- wspieranie inicjatyw społecznych i samorządowych;
- działalność związaną z wykorzystaniem funduszy unijnych;
- współpracę z innymi stowarzyszeniami, mediami, wydawnictwami, uczelniami, szkołami artystycznymi, placówkami oświatowymi i instytucjami kulturalnymi w kraju i za granicą;
- rozwijanie innych form działalności służących do realizacji celów statutowych Stowarzyszenia.
Rozdział III
Członkowie Stowarzyszenia
§ 8
Członków Stowarzyszenia dzieli się na:
- zwyczajnych
- honorowych
- wspierających
§ 9
- Członkiem zwyczajnym może zostać obywatel Polski lub cudzoziemiec nieposzlakowanej opinii mający pełną zdolność do czynności prawnych, chcący realizować cele statutowe Stowarzyszenia i przyjęty w poczet członków decyzją Zarządu Stowarzyszenia.
- Członkiem honorowym może zostać osoba o nieposzlakowanej opinii, szczególnie zasłużona w działaniach na rzecz realizacji celów i podnoszenia rangi Stowarzyszenia.
- Osoba prawna może być jedynie członkiem wspierającym.
§ 10
- Członków zwyczajnych i wspierających przyjmuje Zarząd Stowarzyszenia po złożeniu przez zainteresowanych pisemnej deklaracji oraz na podstawie rekomendacji dwóch członków założycieli.
- Członkostwo honorowe jest przyznawane uchwałą Zarządu Stowarzyszenia przy czym decyzja wymaga zatwierdzenia przez Walne Zgromadzenie.
- Członkiem Stowarzyszenia nie może być osoba, która prowadzi działalność niezgodną z celami statutowymi Stowarzyszenia.
§ 11
- Członkowi zwyczajnemu przysługują:
- bierne i czynne prawo wyborcze,
- prawo do uczestniczenia we wszystkich pracach Stowarzyszenia,
- prawo do korzystania z pomocy i ochrony Stowarzyszenia w zakresie działalności statutowej.
- Członkowie honorowi i wspierający:
- zwolnieni są z płacenia składek,
- mają prawo uczestniczyć w Walnym Zgromadzeniu z głosem doradczym,
- mogą korzystać z pomocy i ochrony Stowarzyszenia w zakresie działalności statutowej.
§ 12
Członek Stowarzyszenia jest zobowiązany do:
- stosowania się do postanowień Statutu, regulaminów oraz uchwał i decyzji władz Stowarzyszenia,
- uczestniczenia w realizacji zadań statutowych Stowarzyszenia,
- terminowego opłacania składek członkowskich.
§ 13
- Członkostwo ustaje na skutek:
- pisemnego zgłoszenia Zarządowi woli zrzeczenia się członkostwa,
- utraty praw publicznych na mocy prawomocnego wyroku sądowego,
- wykluczenia uchwałą Walnego Zgromadzenia na wniosek Zarządu Stowarzyszenia, w przypadku naruszenia Statutu lub prowadzenia działalności sprzecznej z celami statutowymi Stowarzyszenia,
- śmierci członka.
- W przypadku naruszania postanowień Statutu, regulaminów lub prowadzenia działań sprzecznych z celami Stowarzyszenia Zarząd może w drodze uchwały zawiesić członka w wykonywaniu jego statutowych uprawnień.
- Od decyzji Zarządu w zakresie zawieszenia praw członkowskich przysługuje prawo odwołania się do Walnego Zgromadzenia w terminie 14 dni, przy czym Członek pozostaje zawieszony do czasu rozstrzygnięcia odwołania.
Rozdział IV
Władze Stowarzyszenia
§ 14
Władzami Stowarzyszenia są:
- Walne Zgromadzenie Członków
- Zarząd
- Komisja Rewizyjna.
§ 15
- Kadencja wszystkich władz Stowarzyszenia jest czteroletnia.
- Nowe władze są wybierane przez Walne Zgromadzenie.
- Członek Zwyczajny Stowarzyszenia może zostać wybrany tylko do jednego organu Stowarzyszenia.
- W przypadku konieczności uzupełnienia składu władz, przed upływem ich kadencji, odbywa się to decyzją Zarządu, po zaopiniowaniu przez Komisję Rewizyjną, decyzja wymaga zatwierdzenia na najbliższym Walnym Zgromadzeniu.
Walne Zgromadzenie
§ 16
- Walne Zgromadzenie jest najwyższą władzą Stowarzyszenia.
- Walne Zgromadzenie może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
§ 17
- Zwyczajne Walne Zgromadzenie jest zwoływane raz w roku przez Zarząd.
- Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie zwoływane jest przez Zarząd:
- z własnej inicjatywy
- na wniosek Komisji Rewizyjnej
- na wniosek 1/3 członków zwyczajnych Stowarzyszenia
- Żądając zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia wnioskujący może żądać umieszczenia poszczególnych spraw na porządku obrad.
- Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie powinno się odbyć najpóźniej w terminie miesiąca od przedstawienia wniosku o jego zwołanie.
§ 18
Sposób zwoływania Walnego Zgromadzenia i informowania członków:
- O zwołaniu Walnego Zgromadzenia Zarząd ma obowiązek powiadomić Członków najpóźniej 14 dni przed terminem.
- Informacja o zwołaniu Walnego Zgromadzenia powinna zawierać: datę, godzinę i miejsce odbycia Walnego Zgromadzenia, a także porządek obrad.
- O Walnym Zgromadzeniu Zarząd powiadamia członków listami poleconymi lub w siedzibie Stowarzyszenia przez podpisanie przez Członków informacji o Zgromadzeniu lub przez ogłoszenie w prasie.
- Koszty Walnych Zgromadzeń ponosi Stowarzyszenie.
§ 19
Do kompetencji Walnego Zgromadzenia należy:
- Wybór władz Stowarzyszenia wskazanych w § 14,
- Zatwierdzanie sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
- Udzielanie absolutorium Zarządowi i Komisji Rewizyjnej,
- Dokonywanie zmian Statutu,
- Ustanawianie i ustalanie wysokości składek członkowskich,
- Uchwalanie regulaminów władz,
- Zatwierdzanie decyzji Zarządu o nadaniu Honorowego Członkostwa,
- Pozbawianie Członkostwa,
- Rozpatrywanie odwołań od decyzji Zarządu,
- Podjęcie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia.
§ 20
- Uchwały Walnego Zgromadzenia podejmowane są zwykłą większością głosów, chyba, że Statut zastrzega inaczej.
- Uchwała o rozwiązaniu Stowarzyszenia lub zmianach Statutu może być podjęta większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy członków.
- W sprawach nie objętych porządkiem obrad nie można podjąć uchwały, chyba, że obecni są wszyscy zwyczajni członkowie Stowarzyszenia i nikt nie zgłosi sprzeciwu co do jej podjęcia.
- Członek może brać udział w Walnym Zgromadzeniu osobiście lub przez pełnomocnika. Pełnomocnictwo winno być udzielone na piśmie i dołączone do protokołu Walnego Zgromadzenia pod rygorem nieważności.
- Szczegółowe zasady przebiegu Walnego Zgromadzenia i tryby głosowania reguluje Regulamin Walnego Zgromadzenia.
Zarząd
§ 21
- Skład Zarządu wybierany jest przez Walne Zgromadzenie.
- Zarząd składa się z 3-5 osób, w tym Prezesa, Wiceprezesa oraz członków zarządu.
- Decyzje o podziale zadań i kompetencji pomiędzy poszczególnych członków podejmuje Zarząd.
- Zarząd działa na podstawie Regulaminu zatwierdzonego przez Walne Zgromadzenie.
§ 22
Do kompetencji Zarządu należy:
- Wykonywanie uchwał Walnego Zgromadzenia,
- Reprezentowanie Stowarzyszenia,
- Kierowanie działalnością Stowarzyszenia,
- Wytyczanie kierunków i planów działania Stowarzyszenia,
- Opracowywanie i zatwierdzanie planu pracy Stowarzyszenia oraz preliminarza budżetowego,
- Zwoływanie Walnych Zgromadzeń i realizacja podjętych przez nie uchwał,
- Zarządzanie majątkiem i funduszami Stowarzyszenia,
- Kierowanie prowadzoną przez Stowarzyszenie działalnością gospodarczą,
- Przyjmowanie nowych członków,
- Nadawanie członkostwa zwyczajnego i prowadzenie aktualnego rejestru członków,
- Nadawanie członkostwa honorowego, przy czym ta decyzja wymaga zatwierdzenia Walnego Zgromadzenia,
- Wnioskowanie o pozbawienie członkostwa,
- Podjęcie decyzji o utworzeniu biura Stowarzyszenia,
- Zawieranie umów z pracownikami biura, ustalanie zakresu ich kompetencji oraz ustalanie ich wynagrodzenia,
- Rozstrzyganie ewentualnych sporów pomiędzy członkami Stowarzyszenia.
§ 23
- Posiedzenia Zarządu zwoływane są na wniosek Prezesa lub któregokolwiek z członków zarządu.
- Uchwały Zarządu podejmowane są większością głosów, przy obecności co najmniej 3 członków Zarządu, w przypadku równej ilości głosów decyduje głos Prezesa.
§ 24
- Do reprezentowania Stowarzyszenia uprawniony jest Prezes lub Wiceprezes, zaś do zaciągania zobowiązań majątkowych uprawniony jest Prezes lub Wiceprezes wraz z jednym z członków Zarządu.
- Zarząd może na podstawie stosownej uchwały ustanowić pełnomocnika do działania w imieniu Zarządu w granicach umocowania. Uchwała o udzieleniu pełnomocnictwa powinna być podjęta jednomyślnie.
Komisja Rewizyjna
§ 25
- Komisja Rewizyjna jest uprawniona do kontroli wszystkich działań Stowarzyszenia.
- Komisja Rewizyjna przedstawia raz do roku Walnemu Zgromadzeniu sprawozdanie z przeprowadzonej kontroli.
§ 26
- Komisja Rewizyjna składa się z 2-4 członków powołanych uchwałą Walnego Zgromadzenia.
- Uchwały Komisja podejmuje większością głosów przy obecności co najmniej 2 członków Komisji.
- Członkowie Komisji nie mogą pełnić funkcji Członka Zarządu.
- Przewodniczącego Komisji wybierają ze swojego grona członkowie na pierwszym posiedzeniu.
§ 27
Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
- Kontrolowanie wszystkich działań Stowarzyszenia,
- Nadzór nad działalnością statutową oraz finansowo-gospodarczą Zarządu,
- Składanie sprawozdania Walnemu Zgromadzeniu,
- Wnioskowanie o zwołanie Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia.
Rozdział V
Majątek i gospodarka finansowa Stowarzyszenia
§ 28
- Majątek Stowarzyszenia stanowią środki finansowe, ruchomości i nieruchomości oraz prawa majątkowe i niemajątkowe nabyte na jego rzecz.
- Majątek Stowarzyszenia powstaje ze składek członkowskich, własnej działalności gospodarczej, dotacji, ofiar, subwencji, zapisów i darowizn.
- Działalnością gospodarczą Stowarzyszenia kieruje Zarząd, który gospodaruje mieniem i funduszami.
- Dochód z działalności statutowej Stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.
- Majątek Stowarzyszenia powstaje z działalności odpłatnej Lubuskiego Towarzystwa Gitarowego polegającej na organizowaniu koncertów, szkoleń, wykładów, wystaw, konkursów, kursów mistrzowskich, obozów muzycznych i warsztatów gitarowych.
Rozdział VI
Postanowienia końcowe
§ 29
- Zmiany Statutu i decyzja o rozwiązaniu Stowarzyszenia należą do wyłącznej kompetencji Walnego Zgromadzenia, przy czym uchwała o zmianie Statutu lub rozwiązaniu Stowarzyszenia może zapaść przy zachowaniu postanowień § 20 pkt 2.
- W przypadku rozwiązania Stowarzyszenia likwidatorami są członkowie Zarządu lub osoby powołane przez Walne Zgromadzenie.
- W uchwale o rozwiązaniu Stowarzyszenia Walne Zgromadzenie określi sposób zabezpieczenia majątku oraz jego przeznaczenie po zakończeniu likwidacji.